Landelijke Steinerschool Voeren

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Success! Message received.

  • Facebook Social Icon

Kwinten 43, 3790 Sint-Martens-Voeren 

De Landelijke Steinerschool Voeren is ontstaan vanuit een groep ouders en enkele leerkrachten. Zij zochten naar vernieuwing, verdieping en een holistische kijk op de ontwikkeling van kinderen. We zijn een school waar de natuur en de zorg voor de aarde de basis vormt van het leerplan. Inmiddels groeide dit privé initiatief in 2019 uit tot een officiële erkende school. 

 

We hopen door dit onderwijs bij te dragen aan authentieke, bewuste wereldburgers!

Momenteel hebben we een:

  • Peuterklas (vanaf 2.5jaar)

  • Kleuterklas (vanaf 4 jaar)

  • 1e leerjaar (vanaf 6 jaar)

  • 2e leerjaar start in september 2021

We groeien per schooljaar steeds 1 leerjaar erbij, tot we een volwaardige school hebben van een peuter/kleuterklas tot en met het 6e leerjaar. Na het 6e leerjaar kunnen de kinderen door stromen naar het middelbaar. 

Middels de nieuwsbrief houden we geïnteresseerden op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
 

...

3 Pijlers
  • Steiner pedagogie

  • Natuur

  • Ecologie

Steiner pedagogie

Er wordt gewerkt vanuit het antroposofisch gedachtengoed, vertaald naar onze huidige tijd. De lesstof wordt aangeboden zodat het niet enkel het hoofd aanspreekt, maar ook het hart en de handen. Kinderen leren door te doen, te ervaren en beleven, pas dan krijgt lesstof betekenis voor (jonge) kinderen. 

 

Nieuwe ontwikkelingen verweven we graag met het bestaande pedagogisch leerplan, met extra aandacht voor:

Kunst

Natuur

Jaarfeesten

Bewegend leren

Ambachten

Natuur

Beleving van de seizoenen

De kinderen gaan dagelijks naar het bos of het veld, het gehele jaar door. De elementen uit de omgeving en de seizoenen worden gebruikt om de lesstof bij de (jonge) kinderen betekenisvol te maken.

 

De veranderingen van de seizoenen staan centraal bij de jaarfeesten die door het jaar heen gevierd worden.

 

In de klas is vooral natuurlijk materiaal te vinden. Het materiaal, met vaak een neutraal uiterlijk, stimuleert en activeert de fantasie van de kinderen om het op eigen wijze te gebruiken tijdens het spel

​Door buiten zijn en spelen leren kinderen hun eigen grenzen en mogelijkheden kennen. Het versterkt de veerkracht, het zelfvertrouwen en de vindingrijkheid van kinderen.

Ecologie

Ecologie gaat over de kringloop in het leven en de natuur. Als school zetten we op verschillende manieren in op deze kringloop.

 

De kinderen werken op school in de moestuin om het proces van zaad tot oogst te ervaren. Wol van een schaap bewerken de kinderen zelf stap voor stap tot er een nieuwe trui voor Pelle van gemaakt is. 

Ecologie is ook een uitgangspunt in de samenwerking binnen de omgeving. Vanaf schooljaar '21/'22 is de school nauw verbonden met Ocura Woonzorgcentrum en zullen jong en oud samenkomen en wordt de kringloop van het leven zichtbaar. De kinderen en bewoners zullen in ontmoeting elkaar verrijken.

 

Wanneer de school groot genoeg is om als zelfstandige school door te groeien streven we naar een duurzaam en zelfvoorzienend gebouw. Met een moestuin, een paar dieren en wellicht werkplaatsen in samenwerking met andere organisaties en initiatieven. Multifunctionaliteit van de gebouwen voor workshops, lezingen, zomerkampen... De school zet zich in voor ontmoeting en uitwisseling binnen de regio.

IMG_5975.JPG